Kanał RSS

Śmierć w internecie. "Zostają po nas rzeczy, które publikowaliśmy w sieci za życia"

0

Październik 31, 2014 przez admin

– mier uytkownika to sytuacja, w ktrej nie mona reagowa w sposb niezestandaryzowany – tumaczy socjolog internetu Dominik Batorski.

Po mierci uytkownika serwisw spoecznociowych, jego yjcym znajomym mog wywietla si informacje publikowane przez niego przed mierci, czy przypomnienie o urodzinach. – Aby takich sytuacji unikn, serwisy te maj wdroon ca polityk – kto i na jakich zasadach moe mier zgosi oraz co dalej dzieje si z profilem tej osoby – mwi.

Zauway jednoczenie, e mier w internecie staje si problemem coraz bardziej powszechnym. – Facebook dostaje 3 miliony zgosze o mierci uytkownikw rocznie – stwierdzi ekspert.

Profile in memoriam

Socjolog przytoczy polityk serwisu nk.pl, ktry uznaje, e w chwili mierci uytkownika umowa ulega rozwizaniu. Informacja o mierci jest weryfikowana przez portal i profil uytkownika jest kasowany.

– Facebook daje natomiast dwie moliwoci – strona uytkownika moe by zamieniona na upamitniajcy zmarego profil in memoriam. Wtedy nie bdzie przypomnie o urodzinach i innych problematycznych kwestii, ale profil i wszystkie publikowane wczeniej treci pozostan dostpne – mwi Batorski. Drugi wariant postpowania na Facebooku to skasowanie profilu. Wymaga to kontaktu z czonkiem rodziny i dostarczenia dowodu na mier uytkownika.

Dane usuwane po mierci

– Istniej firmy, ktre specjalizuj si w umiercaniu ludzi, kiedy w rzeczywistoci odejd. Wyszukuj informacje i likwiduj je, jeli mog „oywi” zmarego – zauway prowadzcy audycj Piotr Malak, a Batorski wyjani sposb ich dziaania.

– Firmy umoliwiaj trzymanie hase do rnych serwisw, a po mierci – oczywicie za opat – zajmuj si tym, eby wyczyci informacje o danej osobie i to, co publikowa w rnych serwisach. Ale s te takie serwisy, ktre pozwalaj publikowa informacje w imieniu uytkownika – komunikaty wysyane w imieniu zmarego uytkownika s pisane na bazie tego, co pisa wczeniej – mwi.

Zainteresowanie takimi usugami wykazuje jednak niewielka liczba osb – tych z dystansem do siebie i specyficznym poczuciem humoru. – Czciej korzysta si z usug, ktre pozwalaj pozostawi jaki rodzaj przesania dla potomnych, np. w formie wideo, ktre zostanie obejrzane przez znajomych po mierci uytkownika – dodaje Batorski.

Malak przytoczy statystyki portalu 1000memories, wedug ktrych w przypadku 65-latkw tylko 12 procent informacji o nich istnieje w sieci. W przypadku 45-latkw to jest ju 56 procent informacji o danej o sobie. 25-latek natomiast zostawia 72 procent informacji na swj temat, a nastolatek a 86 procent. To znaczy, e w razie mierci, ginie tylko 14 procent informacji o nim.

– Coraz czciej zostaj po nas rzeczy, ktre publikowalimy w trakcie ycia. Ale jest to problem, ktry nie dotyczy tylko mierci. Modzi ludzie wrzucaj do sieci prawie wszystko i to moe by kopotliwe, gdy uytkownik skoczy szko czy pjdzie do pracy – podsumowa.

Wirtualne cmentarze

Socjolog przypomnia jednoczenie, e wikszo rzeczy, ktre dziej si w sieci po mierci danej osoby, to rzeczy potrzebne yjcym, ktrzy chc j wspomina. Przykadem s wirtualne cmentarze i inne miejsca upamitnienia. – Takie usugi s znacznie bardziej popularne ni arty zwizane z publikacj w imieniu uytkownika, aby wygldao tak, jakby przemawia do nas z zawiatw – tumaczy socjolog.

W Polsce z internetu korzystaj gwnie ludzie modzi. Aktualnie z sieci korzysta dwie trzecie osb, a jedna trzecia, ktra nie korzysta, to przede wszystkim osoby starsze. Dlatego – zdaniem Batorskiego – problem mierci w sieci dociera do Polski z opnieniem.

Source Article from http://www.tokfm.pl/Tokfm/1,103085,16895438,Smierc_w_internecie___Zostaja_po_nas_rzeczy__ktore.html

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)

0 komentarzy »

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.

Kategorie

Odnośniki