Kanał RSS

Śmierć pieszego w Warszawie. Winni urzędnicy? MJN rozważa wniosek do prokuratury

0

Październik 21, 2019 przez admin

Mieszkacy Warszawy yj tragicznym wypadkiem, do ktrego doszo w niedziel w dzielnicy Bielany. Rozpdzony kierowca BMW wjecha w pieszego na ulicy Sokratesa. Mczyzna przechodzi przez przejcie dla pieszych ze swoj partnerk i trzyletnim synem w wzku. Zdoa odepchn kobiet i dziecko, sam – mimo dugiej reanimacji – zgin.

- Chciabym powiedzie, e ta historia jest wyjtkowo drastyczna, ale niestety to nieprawda. Ta historia jest zupenie zwyczajna. Moga si przydarzy kademu z nas – mwi w TOK FM Jan Mencwel, prezes stowarzyszenia Miasto Jest Nasze. – Niestety znaczny procent polskich kierowcw przekracza prdko na przejciach dla pieszych ignorujc fakt, e w zderzeniu z rozpdzon maszyn, ktr kieruj, pieszy nie ma szans na przeycie – doda.

Ronie liczba zabitych na pasach

Zdaniem Mencwela, niedzielny wypadek na Bielanach – jak w soczewce – skupia w sobie wiele patologii polskiego ruchu drogowego. W rozmowie z Agat Kowalsk aktywista zwrci uwag, e to wanie w naszym kraju ronie liczba zabitych osb przechodzcych przez przejcia dla pieszych. – To jest ewenement na skal europejsk i nie robimy z tym absolutnie nic poza jakimi absurdalnymi kampaniami, ktre – co wida na przykadzie niedzielnego zdarzenia – niewiele by day, na przykad „no odblaski” – stwierdzi Mencwel, przypominajc e do wypadku na Sokratesa doszo w rodku dnia, przy doskonaych warunkach atmosferycznych.

Aktywista przekonywa, e przekraczanie prdkoci przez kierowcw przed przejciami jest nagminne.  Powoywa si na badania Instytutu Transportu Samochodowego z lipca tego roku, wedle ktrych robi tak a 85 procent kierujcych.

- W polskim prawie o ruchu drogowym istnieje zapis, e kierowca ma obowizek zachowa szczegln ostrono dojedajc do przejcia. W praktyce oznacza to, e przy prdkoci 50 kilometrw na godzin powinien jeszcze zwolnic. I to nie chodzi tylko o to, e bdzie bardziej ostrony. Kluczowe jest to, e szanse na przeycie pieszego po zderzeniu z pojazdem, ktry jecha 50 kilometrw na godzin wynosz 40-60 procent. Jeli za kierowca jechaby 30 kilometrw na godzin, to te szanse wzrastaj do 80 procent – wyjani Mencwel.

Aktywista podkrela, e cho z jednej strony polscy kierowcy zdaj sobie spraw z tych zalenoci, z drugiej – w praktyce – ignoruj je. Przekonywa, e w wielu innych krajach Unii Europejskiej kady wypadek miertelny z udziaem pieszego uznawany jest za taki, ktry w ogle nie powinien si wydarzy. W Polsce – po krtkotrwaym poruszeniu w mediach – przechodzi si nad takimi zdarzeniami do porzdku dziennego.

- Przejcie dla pieszych jest miejscem, gdzie pieszy powinien by wity – stwierdzi Mencwel. Doda, e w zdecydowanej wikszoci krajw europejskich pieszy ma pierwszestwo ju w chwili, gdy zblia si do pasw. W Polsce takiej zasady nie ma, cho za jej wprowadzeniem opowiedziaa si w lipcu senacka komisja ds. petycji. Posowie byli przeciwni temu rozwizaniu.

- Prawo powinno mwi, e jeeli widzisz pieszego, to powiniene si zatrzyma. Tymczasem w naszym prawie traktujemy kwestie bezpieczestwa, a w zasadzie kwestie ycia, po macoszemu – skwitowa Mencwel.

Bd zmiany na Sokratesa?

Prezes Miasto Jest Nasze zwrci te uwag na sam ulic Sokratesa, na ktrej doszo w niedziel do tragicznego zdarzenia. Przypomnia, e mieszkacy tej okolicy ju od lat apelowali o zmiany majce na celu popraw bezpieczestwa na tej arterii. – Mam list mieszkacw do wadz miasta ju z 2014 roku! Apelowali o sygnalizacj dokadnie na tych pasach, na ktrych doszo do wypadku. Sygnalizacji do dzi oczywicie nie ma – podkreli go Agaty Kowalskiej.

W zwizku z tym stowarzyszenie Miasto Jest Nasze rozwaa zoenie zawiadomienia do prokuratury. – Jeli mieszkacy apeluj i mwi, e tam jest niebezpiecznie i nic nie zostao zrobione, to czym to jest jeli nie zaniedbaniem obowizkw subowych? Jakie jest zadanie osb odpowiedzialnych za drogownictwo, jeli nie dbanie o bezpieczestwo? – pyta Mencwel. Szef MJN dziwi si te, dlaczego do niedzielnego zdarzenia nie odnis si prezydent Rafa Trzaskowski. – Wczoraj wrzuca selfie z jakiej lokalnej imprezy, a temat tego, e kto ginie na ulicy nie jest dla niego istotny? To prezydent miasta czy polityk prowadzcy kolejna kampani wyborcz? – pyta Mencwel.

W poniedziaek wieczorem mieszkacy Bielan zorganizowali protest w miejscu tragicznego wypadku. Kilkaset osb przechodzio przez pasy, policja wstrzymaa ruch.

Warszawski Zarzd Drg Miejskich potwierdzi, e projekt dotyczcy uspokojenia ruchu na ulicy Sokratesa by gotowy od dawna, ale brakowao pienidzy na jego realizacj. Bo koszt cakowitej przebudowy ulicy Sokratesa – ze zweniem jezdni i montaem progw zwalniajcych – to nawet 16 milionw zotych. – Oczywicie i my, jako ZDM i miasto ma wiadomo tego, e te zmiany s konieczne. To jest bezdyskusyjne. Natomiast s inne ulice, na ktrych rwnie musimy to bezpieczestwo poprawia – mwia TOK FM rzeczniczka ZDM Karolina Gaecka. 

Dlatego, w pierwszej kolejnoci, w miejscu wypadku powstanie „aktywne przejcie dla pieszych”. – To pulsujce wiata w ziemi, ktre zwracaj uwag kierowcy, e zblia si do przejcia dla pieszych – wyjaniaa Gaecka.

31-latek Krystian O., kierujcy BMW, ktre wjechao w pieszego usysza zarzut spowodowania wypadku drogowego ze skutkiem miertelnym oraz naraenia kobiety i jej dziecka, znajdujcych si na przejciu dla pieszych, na bezporednie niebezpieczestwo utraty ycia albo cikiego uszczerbku na zdrowiu.

Jak poinformowa rzecznik Prokuratury Okrgowej w Warszawie ukasz apczyski,  podejrzany przyzna si do zarzucanego mu czynu. – Wyjani, e niewiele pamita, doda, ze olepio go soce – poda ukasz apczyski.

Posuchaj caej rozmowy z Janem Menwelem. W Aplikacji TOK FM znajdziesz j na telefonie!

Source Article from http://www.tokfm.pl/Tokfm/7,103085,25332296,prezes-miasto-jest-nasze-w-zderzeniu-z-rozpedzona-maszyna-pieszy.html

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)

0 komentarzy »

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.

Kategorie

Odnośniki