Kanał RSS

Nauczyciele renomowanego liceum napisali list do uczniów. Tłumaczą powody strajku i odstąpienia od klasyfikacji

0

Kwiecień 27, 2019 przez admin

II LO w Lublinie to szkoa z dug histori, powstaa ponad sto lat temu. Wyksztacia wielu lekarzy, prawnikw, politykw, nauczycieli, wykadowcw. Zawsze bya postrzegana, jako szkoa, w ktrej liczy si wasne zdanie. Tak byo m.in. w czasach PRL, gdy dziaalno szkoy bya kojarzona z dziaaniami antykomunistycznej opozycji. Na przykad w 1968 roku wadze zdymisjonoway dyrektora za to, e w szkole doszo do demonstracji uczniw (w zwizku z antysemickimi wydarzeniami z marca 1968 roku). W latach 80. XX wieku nauczyciele z Zamoyskiego tworzyli owiatow Solidarno.

Teraz take uznali, e warto pj pod prd i mimo, e wszystkie inne szkoy w Lublinie przeprowadziy klasyfikacj, oni postanowili, e tego nie zrobi. Postanowili wytrwa do koca w ramach walki o swoje racje, postulaty rodowiska. – To walka o godn pac, ale nie tylko. Take o godno naszego zawodu oraz o waciwe miejsce zawodu nauczyciela w codziennym yciu – mwi w rozmowie z TOK FM.

- Od pocztku strajku wiedzielimy, e musimy by razem, e to jest najwaniejsze. Groteskowe by byo, gdybymy zaczli skaka sobie do garde, nie mwi sobie „dzie dobry”. Przed Wielkanoc zorganizowalimy spotkanie witeczne, na ktrym bya dyrekcja, rwnie kilkoro nauczycieli, ktrzy nie strajkowali. Zapewnilimy siebie o wzajemnym szacunku. I to jest olbrzymia warto – mwi Ewa Leonowicz (anglistka, z kilkunastoletnim staem pracy), dziaaczka ZNP, przewodniczca Komitetu Strajkowego w liceum. – Te trzy tygodnie przebywania wsplnie, to wszystko jest dla mnie osobicie bezcenne – dodaje nauczycielka.

Polonistka Grayna Jaroszyska w trakcie strajku musiaa pj do szpitala, z powodu zaplanowanego zabiegu. Potem miaa kilka dni zwolnienia, ale wrcia do szkoy. Uznaa, e te chce walczy o godno zawodu. – Jestem reprezentantk starszego pokolenia nauczycieli. Cae ycie zawodowe czekaam na to, e sytuacja w owiacie si poprawi, e bdziemy bardziej szanowani. A bylimy coraz mniej szanowani i coraz gorzej zarabialimy. To oczywicie prowadzi do fatalnej sytuacji, gdy modzi wyksztaceni ludzie nie bd chcieli w tym zawodzie pracowa. I co wtedy? – pyta nauczycielka.

Wsplna decyzja

Rada Pedagogiczna bya zaplanowana na miniony czwartek (25 kwietnia), ale nie byo potrzebnego kworum. – Uznalimy, e strajk oznacza, i nie wykonujemy pracy, czyli odstpujemy od wszelkich obowizkw subowych, w tym take od udziau w radach pedagogicznych. Dziaania rzdu, premiera Morawieckiego i przygotowanie specjalnej ustawy (ktra umoliwi klasyfikacj dyrekcji szkoy czy urzdnikom – red.) w jakim sensie zdjy z nas ciar decyzji o tym, e nie bierzemy udziau w klasyfikacji – mwi Ewa Leonowicz.

Zgodnie z przeforsowanymi w byskawicznym tempie przepisami klasyfikacj przeprowadzi dyrektor szkoy. W lubelskim II LO bdzie to niejako jedynie formalno. Bo nauczyciele jeszcze przed rozpoczciem strajku wystawili uczniom klas maturalnych wszystkie oceny. Dyrektor jedynie – w ramach klasyfikacji – musi te oceny zatwierdzi. – Chcielimy zminimalizowa ewentualne problemy formalne, ale te nie zama zasad strajku  – dodaje Ewa Leonowicz.

- W latach 80.  byam ma dziewczynk, ale nie wyobraam sobie, eby wtedy kto kaza strajkujcym grnikom zjecha na d i wykopa jeszcze troch wgla, bo bdzie zimno w domach. A pomys klasyfikowania (przez dyrektora – red.) to rozwizanie w taki stylu – ocenia.

Nasi rozmwcy podkrelaj: wszyscy nauczyciele wiedzieli, e decyzja jest wsplna, ale kady mia prawo postpi zgodnie z wasnym sumieniem. Wsplnie ustalono, e jeli kto zdecyduje si pj na rad pedagogiczn, nikt nie bdzie tego komentowa. – Nikt nie poszed – podkrela Jaroszyska.

List do uczniw. „Dzikujemy za zrozumienie i wsparcie”

Nauczyciele z Zamoyskiego w poniedziaek wracaj do pracy. Na ten dzie zaplanowane jest te rozdanie maturzystom wiadectw. – Nie wyobraam sobie, by przyj, wrczy wiadectwa i zachowywa si tak, jakby tego strajku w ogle nie byo – mwi nauczyciel matematyki Marcin Mazur.

Dlatego przygotowali list do uczniw. Nie mogli go zamieci na stronie szkoy, dlatego bd go wrcza uczniom indywidualnie - maturzystom, jak i tym z klas modszych.

„Z szacunku dla samych siebie i w poczuciu koniecznoci bronienia naszej godnoci podjlimy i kontynuowalimy akcj protestacyjn. (…) ‚Zamoy’ ma tak histori walki o wartoci, ktre zobowizuj nas do bycia ludmi kompetentnymi i konsekwentnymi, wiadomymi swoich decyzji” – czytamy w licie do uczniw. „By moe trudna bya do przyjcia nasza decyzja o nieklasyfikowaniu przez rad
pedagogiczn, ale mielimy wiadomo, e tym gestem nauczymy Was, e trzeba by konsekwentnym, wiernym wasnym ideom i wartociom i e bdzie to lekcja obywatelskiej postawy” – napisali nauczyciele II LO w Lublinie.

- O strajku bdziemy rozmawia z uczniami take na lekcjach. Nie wyobraamy sobie, by mogo by inaczej – mwi zgodnie. I podkrelaj, e uczniowie zawsze byli i s dla nich najwaniejsi. – Najwaniejsza dla uczniw s nasze kompetencje, ale te konsekwencja w dziaaniu. Dlatego czasami trzeba pokaza, e w imi pewnych wartoci, okrelonych idei warto pj pod prd – mwi nasi rozmwcy.

Source Article from http://www.tokfm.pl/Tokfm/7,103085,24706226,nauczyciele-pisza-list-do-maturzystow-tlumacza-przyczyny-protestu.html

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)

0 komentarzy »

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.

Kategorie

Odnośniki