Kanał RSS

Ministerstwo chce szkoleń dla drogowców, żeby było bezpiecznej. Chętnych do ich przeprowadzenia brak

0

Marzec 17, 2019 przez admin

Ministerstwo Infrastruktury chce szkoli samorzdowcw jak budowa i poprawia infrastruktur. Ogoszono przetarg na „oglnopolskie szkolenia dla samorzdowych zarzdcw drg w zakresie stosowania inynieryjnych rodkw poprawiajcych bezpieczestwo uczestnikw ruchu drogowego”.

Ma to by cykl szkole na terenie wszystkich wojewdztw. Udzia w nich wemie maksymalnie 3 tysice osb odpowiedzialnych za infrastruktur drogow w samorzdach.

Szkolenie podzielone bdzie na cz wykadow i warsztaty. Podczas wykadw przedstawione zostan najnowsze rozwizania poprawiajce bezpieczestwo na drogach. Na warsztatach uczestnicy bd mieli za zadanie przedstawi projekt organizacji i uspokojenia ruchu na drodze.

Oferty mona skada do 1 kwietnia. To drugie podejcie ministerstwa w tej sprawie. Blisko p roku temu by taki przetarg, ale nikt si nie zgosi.

Projekt bdzie kosztowa 5 mln z. Unijne dofinansowanie dla niego wyniesie 4,25 mln z. O tym, kto wygra przetarg zadecyduje w 60 procentach zaproponowana cena, a w 40 procentach przedstawiona wstpna koncepcja szkolenia.

Stosuje si mao narzdzi poprawiajcych bezpieczestwo

- Trudno mi powiedzie, dlaczego do przetargu nie zgosi si nikt chtny do prowadzenia szkole. Moe lepiej, e nie pojawi si nikt, ni gdyby miao to by szkolenie niskiej jakoci. Dla ministerstwa moe by to sygna, e na uczelniach brakuje ksztacenia w tym kierunku. A moe potrzeba nowej instytucji?- zastanawia si Marcin Chlewicki, prawnik, koordynator prac Komisji Transportu i Infrastruktury w stowarzyszeniu Miasto Jest Nasze.

W rozmowie z TOK FM podkreli, e jest zwolennikiem tego rodzaju szkole. – To absolutnie pozytywna idea, poniewa mamy problem z infrastruktur. Takich narzdzi poprawiajcych bezpieczestwo mao si u nas stosuje. A jest ich naprawd wiele. To np. zwenie pasw, bo szerokie ulice zachcaj do szybszej jazdy. Kolejne z takich narzdzi to np. uszy Myszki Miki (poszerzenie chodnika przy skrzyowaniu w celu poprawy widocznoci), esowanie jezdni, azyl – wysepka na rodku drogi, szykany (dobrze oznakowane przeszkody przy krawdzi drogi wymuszajce zmian pasa) – wymienia i doda, e w Polsce  przyj si waciwie tylko „picy policjant”, a to rozwizanie niepozbawione minusw (kierowcy narzekaj np. e mog uszkodzi samochd). – W Warszawie jest te np. jest mao rond, a one te zapewniaj bezpieczestwo, bo nie da si przez nie przejecha szybko – zauway ekspert.

Zdaniem Marcina Chlewickiego szkolenia z zaplanowanej przez ministerstwo tematyki mog si okaza szczeglnie przydatne.

- Jeeli chodzi o bezpieczestwo na drogach, mikkie dziaanie moe by nawet lepsze ni twarde. Na poziomie przepisw nie da si wszystkiego uregulowa. Problemu z przestrzeganiem przepisw nie zaatwi si rwnie samymi mandatami. Rozwizania w infrastrukturze poprawiajce bezpieczestwo s te bardziej akceptowalne dla kierowcw ni np. wysokie mandaty – tumaczy.

Chlewicki podkreli te, e do poprawy bezpieczestwa na drogach potrzebna jest zmiana mentalnoci kierowcw i samorzdowcw.

- W Polsce dugo dominowao mylenie z lat siedemdziesitych, czyli budujemy drogi, liczy si szybko. Oczywicie drogi s super, ale powoduj nowe problemy. Dopiero niedawno mentalnie zaczlimy wychodzi z tego etapu mylenia zakadajcego tylko, e drg jest mao i trzeba budowa, a zaczlimy si zastanawia nad bezpieczestwem. Temat bezpieczestwa ruchu drogowego zaczyna si przebija. To wielkie pole do popisu, bo u nas dominuje bardzo „inynieryjne” mylenie. Ciekawy jest przykad Jaworzna, gdzie wprowadzono rozwizania z myl o bezpieczestwie i liczba wypadkw zmalaa. Odwrotna sytuacja jest Bielsku-Biaej, gdzie przy budowaniu drg nie wzito tego aspektu pod uwag – wyjania.

- Warto przekona drogowcw, eby nie zrzucali winy na pieszych. To niepojte, jak bardzo w debacie publicznej mamy przesunity punkt cikoci. Jakie mniemanie o swoich umiejtnociach maj kierowcy. Potrzebne jest waenie racji, obecnie pieszy i rowerzysta nie jest tak chroniony jak kierowca – stwierdzi.

A moe nie robi przetargu?

 – Trudno konkretnie powiedzie, kto mgby przeprowadzi takie szkolenie. Dostrzegam kilka problemw: nie ma podmiotu ktry jest w stanie przeprowadzi takie dziaania. Problemem moe by skala szkolenia. Pytanie czy kwota 5 mln. z. jest wystarczajca? Odpowiedzi na te wtpliwo, moe by uniewanienie pierwszego przetargu w tej sprawie – nikt si nie zgosi – komentuje Krzysztof Woniak, ktry w TOK FM prowadzi audycj Skoowani.

Jego zdaniem, by moe  lepszym wyjciem mgby by scenariusz, w ktrym Ministerstwo Infrastruktury wemie na siebie sprawy organizacyjne w postaci rezerwacji miejsc na szkolenia oraz zatrudniania pojedynczych specjalistw, zamiast przez przetarg szuka podmiotu, ktry wszystkim si zajmie.

- Inn kwesti jest wpyw takiego szkolenia na rzeczywist zmian w podejciu do tworzenia bezpiecznej infrastruktury. Wiedza na temat jak to robi, jest dostpna. Przykadem moe by oczywicie Jaworzno.  Nie wszystko jest tam cudownie, jednak pokazuj, jak powinno obra si ciek i jak j realizowa – doda Woniak.

Wystarczy poszuka w internecie

Jak powiedzieli nam drogowcy z wspomnianego wczeniej Jaworzna, popraw sytuacji na drogach zawdziczaj wanie rozwizaniom w infrastrukturze.

- Przestrzegania przepisw lepiej wyegzekwuje dobrze zaprojektowana infrastruktura ni policja. W Jaworznie przebudowalimy ukad drogowy, uspokoilimy ruch, skameralizowalimy ulice i dziki temu zdarza si w miecie ponad dwukrotnie mniej wypadkw i kolizji ni przecitnie w kraju, a skutki wypadkw s radykalnie mniejsze. Od 2016 do 2019 mielimy 19-miesiczny okres bez wypadkw miertelnych. W cigu ostatniej dekady w miecie zginy 24 osoby podczas gdy statystycznie w miecie wielkoci Jaworzna „powinno by” okoo 100 ofiar w tym czasie – wskaza Tomasz Tosza, zastpca dyrektora ZDM w Jaworznie.

Co ciekawe, drogowcy wiedz o tym, jak poprawi bezpieczestwo pozyskali z… internetu. – Skyscrapercity.com (Midzynarodowe forum internetowe dotyczce architektury, urbanistyki i infrastruktury. Opisywane i analizowane s na nim planowane oraz istniejce ju inwestycje – red.) to jest prawdziwa kopalnia wiedzy. Zarwno w wtkach polskich jaki i zagranicznych – rekomendowa Tosza.

Jak doda, drogowcy z Jaworzna nie czuj potrzeby udziau w szkoleniach. – Ale infrastruktura w polskich miastach jest le projektowana i prowokuje kierowcw do niebezpiecznej jazdy. Moemy przekaza innym nasze dowiadczenia – zadeklarowa.

Zawd trudny i niebezpieczny

Wojciech Korchut, wykadowca psychologii transportu na SWPS obawia si, e jednorazowe szkolenie moe by dla ministerstwa sposobem na przerzucanie odpowiedzialnoci za bezpieczestwo na drogach na samorzd.

- Troch na zasadzie pozbycia si problemu, zaatania dziury, powiedzenia „byo szkolenie, zrobilimy, co do nas naleao, teraz musicie sobie radzi sami”. I co samorzd ma dalej zrobi? – komentowa w rozmowie z TOK FM.

Zdaniem eksperta, skuteczniejsz pomoc ze strony ministerstwa mogoby by udostpnienie samorzdom zoonego z ekspertw z rnych dziedzin zespou konsultacyjnego, ktry wspieraby drogowcw w konkretnych projektach. W jego skad mogliby wchodzi eksperci z dziedzin takich jak inynieria ldowa, drogownictwo, psychologia transportu czy socjologia. Wojciech Korchut uwaa te, e naley zwikszy wiadomo i kompetencje kierowcw zamiast koncentrowa si jedynie na stanie drg. Szczegln uwag zwrci na jako nauczania w szkoach jazdy.

- Szkoy rozlicza si ze zdawalnoci, a nie za przekazan wiedz. Nie uczy si mylenia o nastpstwach rnych zachowa, przewidywania zdarze na drodze. Kadzie si nacisk na technik, a nie na rozumienie zagroenia. Umiemy adnie zaparkowa tyem, ale nie tdy droga – oceni.

To midzy innymi kierowcw dotyczy zaplanowana na czerwiec, wsporganizowana ju po raz czwarty przez SWPS konferencja „Psychologia, medycyna i prawo w zawodach trudnych i niebezpiecznych”. Zaproszeni s na ni m.in przedstawiciele Wojewdzkich Orodkw Ruchu Drogowego oraz specjalici od bezpieczestwa w ruchu drogowym

Source Article from http://www.tokfm.pl/Tokfm/7,103085,24536180,ministerstwo-chce-szkolen-dla-drogowcow-zeby-bylo-bezpiecznej.html

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)

0 komentarzy »

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.