Kanał RSS

Fotoradary: Połowa mandatów jest za przekroczenia prędkości do 30 km/h. Rekord? Motocyklista jechał cztery razy za szybko

0

Czerwiec 30, 2014 przez admin

Anna Gmiterek-Zabocka: Jak duo zdj zrobiy fotoradary Inspekcji Transportu Drogowego w cigu piciu miesicy tego roku?

ukasz Majchrzak, Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym: Do wacicieli pojazdw wysalimy okoo p miliona wezwa informujcych o tym, e zostao popenione wykroczenie, z prob o wskazanie, kto prowadzi pojazd w tym momencie. Bo to osoba, ktra kierowaa, moe zosta ukarana mandatem za przekroczenie prdkoci. A nie zawsze jest to waciciel pojazdu.

W cigu piciu miesicy wystawilimy ponad 170 tys. mandatw. Skala jest do dua, ale ona odzwierciedla skal problemu, jakim jest przekraczanie prdkoci w Polsce.

Jak to jest z t liczb zdj robionych przez fotoradary? Ta liczba ronie, spada?

– Mona powiedzie o pewnej prawidowoci. W poowie 2012 roku, gdy rozpoczynalimy instalacj 300 nowych urzdze zakupionych z unijnego projektu, jeden fotoradar wykonywa w cigu doby rednio okoo 60 zdj. Dzi s to mniej wicej 22-23 zdjcia dziennie na jedno urzdzenie. To oznacza, e udao si przekona ponad poow kierowcw do tego, eby w tych miejscach, gdzie te urzdzenia s zamontowane, zdejmowali nog z gazu. A taka postawa musi si przeoy na popraw bezpieczestwa na drogach.

Ponad 170 tysicy mandatw to ogromna liczba. Przed nami wakacje. W ktrych miejscach w Polsce fotoradary robi najwicej zdj?

– S trzy takie miejsca, gdzie narusze jest najwicej. To jest miejscowo Miodne, Stara Dbia i miejscowo Rudzienko. To tacy w pewnym sensie niechlubni rekordzici.

Niechlubni rekordzici to take kierowcy. Co jaki czas syszymy, e kto jecha dwa czy trzy razy szybciej, ni powinien. Co wynika z waszych zdj? Jakie s te prdkoci?

– W cigu pierwszych piciu miesicy tego roku najwysze przekroczenie prdkoci, jakie zarejestrowalimy, popenia osoba, ktra jechaa motocyklem. W miejscu, gdzie dopuszczalna prdko to 50 km na godzin, jechaa 214 km/h. W takiej sytuacji nikt nie ma szans na to, by wyj cao z ewentualnego wypadku. Przewrcenie si motocykla oznacza wycznie mier. Nie ma moliwoci oszukania praw fizyki. To wida na podstawie symulacji wypadkw drogowych, ile wzgldnie way ludzkie ciao w trakcie wypadku.

Rwnie jeli chodzi o samochody osobowe, moemy mwi o prdkociach okoo 200 km na godzin. I to nie jest jeden przypadek, tylko jest to „x” przypadkw, nie s to sytuacje odosobnione. Na szczcie, w oglnej liczbie zdj, ktre mamy, te, gdzie przekroczenia prdkoci wynosz ponad 50 km na godzin, stanowi niewielki odsetek.

Jakich przekrocze jest najwicej? Co mwi statystyki?

– Najwicej jest przekrocze prdkoci w przedziale od 11 do 30 km na godzin – 50,6 procent; dalej midzy 31 a 40 km na godzin – i to jest 34,3 procent. W dalszej kolejnoci pomidzy 41 a 50 km/godz. – 9,6 procent. I na ostatnim miejscu s przekroczenia powyej 50 km na godzin – 5,5 procent.

Jeli teraz, w wakacje, przekroczymy prdko i fotoradar nas przyapie, czego moemy si spodziewa?

– Wezwania z Inspekcji Transportu Drogowego, ktre zostaje wysane do waciciela pojazdu. W takim wezwaniu prosimy o wskazanie, kto nim kierowa. I tu moliwoci s dwie: waciciel moe przyzna, e to on siedzia za kierownic, i to jest jedna pula spraw. Drug cz stanowi sprawy, gdzie waciciel wskazuje innego kierujcego pojazdem. I wtedy do takiej osoby, wskazanej przez waciciela, wysyamy pismo z informacj o tym, e zostao popenione wykroczenie. I czekamy na odpowied: na zgod na przyjcie mandatu bd na odmow. Jeli taka osoba odmwi przyjcia mandatu, sprawa trafia do sdu.

Na forach internetowych czy w portalach spoecznociowych jest wiele wpisw o tym, e niektrzy pac za to, by swj mandat – wezwanie z inspekcji – „odsprzeda”. Na przykad zawodowi kierowcy, dla ktrych punkty karne, przekroczenie ich limitu moe oznacza koniec pracy na jaki czas. Czyli Kowalski dostaje zawiadomienie, e dopuci si wykroczenia, i szuka osoby, ktra powiedziaaby w inspekcji „tak, to ja kierowaem tego dnia”. Weryfikacja jest moliwa?

– My w naszych postpowaniach opieramy si na informacjach przekazanych nam przez waciciela czy kierujcego pojazdem. To jest owiadczenie woli, ktre niesie za sob skutki prawne. Jeli mamy sytuacj, e waciciel – mczyzna mwi „tak, to ja kierowaem” albo wskazuje koleg, a okazuje si, e na zdjciu jest kobieta, to wzywamy tak osob do siebie i wyjaniamy. Kada sprawa jest rozpatrywana indywidualnie.

Moe by te tak, e mczyzna kierowa i mczyzna si zgasza, tyle e to dwie rne osoby.

– Bazujemy na informacji, ktr dostajemy od waciciela. W sytuacji, gdy na zdjciu jest mczyzna w rednim wieku i taki sam mczyzna wypenia owiadczenie dla nas, to my nie mamy moliwoci porwnania tego zdjcia z hipotetyczn baz zdj 20 milionw kierowcw, by stwierdzi, czy na pewno ten Jan Kowalski, ktry przyzna, e to on prowadzi, jest tym samym Janek Kowalskim, ktry rzeczywici siedzia za kierownic. Byoby to z praktycznego punktu widzenia niemoliwe.

Czy zdarza wam si wyapa prby oszukania Inspekcji Transportu Drogowego i czy kierujecie takie sprawy do sdu, by to sd ostatecznie rozstrzygn, kto jest na zdjciu?

– Zdarzay si takie przypadki, cho nie s one czste. Ale rzeczywicie byy sytuacje, gdy musielimy podj odpowiednie kroki, majce na celu ustalenie, kto rzeczywicie pojazd prowadzi. Bo, jak wspomniaem, mandat za przekroczenie prdkoci moe by naoony wycznie na osob, ktra kierowaa, a nie na waciciela pojazdu.

Source Article from http://www.tokfm.pl/Tokfm/1,103085,16245566,Fotoradary__Polowa_mandatow_jest_za_przekroczenia.html

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)

0 komentarzy »

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.