Kanał RSS

Czy uczeń powinien mieć czas wolny? W Warszawie 20 szkół nie zadaje prac domowych

0

Styczeń 29, 2020 przez admin

- Chodzi o to, by praca domowa nie bya tylko sztuk dla sztuki – mwi Dorota oboda, radna Warszawy, przewodniczca Komisji Edukacji. Jak podkrela, nie ma sensu non stop siedzie nad lekcjami. Crka radnej to uczennica z tzw. podwjnego rocznika – miaa mnstwo prac domowych i, tak jak jej koledzy, nie miaa czasu praktycznie na nic poza nauk.

Rodzice zaapelowali do nauczycieli, by ograniczy liczb zadawanych do domu zada. Tak si stao, a klasa crki pani Doroty praktycznie nic na tym nie stracia – na koniec roku i tak wypada najlepiej w szkole. To pokazao, e prace domowe, ktre wielu uczniom spdzaj sen z powiek – tak naprawd niewiele wnosz. Std pomys, by projekt „Zadaj z gow” rozszerzy

Prac domowych nie ma m.in. w Szkole Podstawowej nr 267 w Warszawie. Jak mwi dyrektorka Mariola Pietro-Ratyska, pocztkowo troch oponowali nauczyciele matematyki, ale i oni dali si przekona. – Bo nie sztuk jest zada prac domow. Tak prac trzeba przeanalizowa, sprawdzi, a to jest czas, ktry odchodzi z lekcji. I okazuje si, e na przeprowadzenie konkretnych zaj zostaje za mao czasu – wskazuje dyrektorka. 

Prace domowe tak, ale kreatywne i angaujce

Zdaniem pomysodawcw projektu praca domowa od czasu do czasu jest dopuszczalna, ale wycznie kreatywna, angaujca ucznia. – To musi by co, co bdzie sprawiao, e ucze bdzie si uczy efektywniej, lepiej i dowie si czego nowego, a nie przepisze do zeszytu 70 swek czy rozwie 20 zada z matematyki na dokadnie ten sam problem – podkrela Dorota aboda.

- Caa rzecz w tym, by po 6 czy 7 godzinach w szkole uczniowie nie musieli w domu dalej siedzie nad lekcjami – dodaje Agnieszka Jajkiewicz-Sotys, dyrektorka Szkoy Podstawowej nr 68 w Warszawie. – Praca domowa przede wszystkim powinna mie sens. Jest podobnie jak z nauk: jeeli jest ciekawa i przyjemna dla dziecka, to dziecko widzi w tym wymierne efekty – przekonuje pedagoka.

Prac domow moe by wic przeczytanie lektury, obejrzenie spektaklu w teatrze czy pjcie na wystaw do galerii. Moe to by te wyjcie do parku po licie czy kasztany (w przypadku modszych dzieci) czy zaangaowanie si w koleeski projekt (np. przygotowanie historii szkoy albo akcji edukacyjnej na temat szkodliwoci e-papierosw). – Praca metod projektu uczy kreatywnoci, ale te angauje konkretn grup uczniw. Tworz si midzy nimi relacje, wsppraca, ucz si pracy w grupie – tumacz nauczycielki.

Projekt „Zadaj z gow” jest pilotaowy. Pod koniec roku szkolnego, w czerwcu w biorcych w nim udzia szkoach w Warszawie maj zosta przeprowadzone ankiety – dla nauczycieli, rodzicw i uczniw. By mogli si wypowiedzie, czy, a jeli tak – to w jakim stopniu – pomys si sprawdza.

Chcesz wiedzie wicej? Suchaj programu Twj Problem Moja Sprawa w TOK FM o 15.20!

Aplikacja TOK FM. Suchaj i testuj przez dwa tygodnie.

Source Article from http://www.tokfm.pl/Tokfm/7,103085,25645396,warszawa-uwalnia-uczniow-od-nadmiaru-nauki-w-20-szkolach-nauczyciele.html

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)

0 komentarzy »

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.

Kategorie

Odnośniki